TekAIRj a ZÖLDBE! Áprilisban is

Itt a tavasz, jön a bicikliszezon – kerékpár – karbantartás.

Future of Debrecen olvasói közül sokan tekertek télen is, de vannak, akiknek tavasszal kezdődik a kerékpáros szezon. Hozzátok szólunk most, felsorolva néhány fontos teendőt a kerékpár „újra üzembe helyezéséről”.

Érdemes azonban alaposan átnézni indulás előtt a járgányotokat, nehogy kellemetlen meglepetés érjen titeket útközben. A LIFE HungAIRy csapata összegyűjtött Nektek pár fontosabb tudnivalót a biciklik tavaszi karbantartásáról.

Tavasszal, a jó idő beköszöntével előkerülnek a téli álmukat alvó kerékpárok. Mielőtt azonban elindulnátok velük, fontos átnézni a műszaki állapotukat, és kijavítani a szükséges hibákat.

Guminyomás

Ha a kerékpárhoz hónapokig nem nyúltatok, garázsban állt, hosszasan leeresztett gumival, előfordulhat, hogy károsodott a belső. Érdemes csekkolni felfújva akár több napon keresztül, hogy tartja-e a nyomást, ha 1-2 nap alatt leereszt, cseréljük!

A helyes nyomás beállítása nagyon fontos, hiszen a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap defektet, balesetveszélyes, s még lassabb is. 

A túl kemény guminak is vannak hátrányai, mert könnyebben megcsúszhat és kényelmetlenebb. A megfelelő guminyomás a gumi szélességétől, a bringás testsúlyától és stílusától függ. A gumi vastagsága szerint – 70-80 kg testsúllyal számolva – országúti külsők (20-25mm) esetében 6-11 bar lehet ideális; trekking, túragumiknál (30-40mm) 3,5-5 bar; mountain bike gumiknál, belsős rendszernél 2 collig 2-3 bar; 2 coll fölött 1,8-2,5 bar.

Azonban a guminyomást akkor is nézzétek meg, ha csak pár napja nem ültetek nyeregbe.

Mosás, alkatrészek kenési állapota

Egy mosást (is) mindenképpen megérdemel a bringa első tavaszi útja előtt. De NE gőzborotvával! A gőzborotva a csapágyak, forgó alkatrészek ellensége. A forgó részek környékét csak bizonyos szögből támadhatjátok vele.

Gondosan sikáljátok le kefével a kerékpárt. Először mosószeres, majd tiszta vízzel, kivéve a lánchajtás alkatrészeit. Figyeljetek, hogy véletlenül se kerüljön olaj például a féktárcsára, vagy a felni fékezőfelületére. A nehezen elérhető részekhez hozzáférhettek egy használt fogkefével. 

Ha kész vagytok a tisztítással, olajozzátok meg a láncot. A szükséges mennyiség megállapítására egyszerű módszer: amikor finomabbra változik a hátrafelé forgó lánc hangja, elég az olajból.

Fékek, kormány

Nézzétek át a fékeket, és a kormányt. Ellenőrizzétek a fékbetétek állapotát, ha kopottak, cseréljétek, ha túl nagy távolságra állnak a felnitől, féktárcsától, állítsátok be őket. A tárcsaféket használóknak is érdemes megpörgetniük a kereket. Ha hangosan „ciripel” a fék, akkor valószínűleg gond van. Ha nem tudjátok beállítani, forduljatok szerelőhöz. A tárcsaféket, féktárcsákat érdemes speciális tárcsaféktisztító spray-vel befújni és letörölgetni.

A kormánynak is érezhető ellenállás nélkül kell fordulnia, és a kormány környékén semminek nem szabad kotyognia.

Lánc, lánckerekek, váltó

Szezonkezdéskor ellenőrizzétek a lánc állapotát is, ha megnyúlt, cserélni kell. Gyakran a lánckerekekkel együtt, hiszen egymást koptatják.

A hidegben a bringán hagyott elektromos kellékek, mint például az akkumulátorok, lemerülhettek. A tél és a fagyok – különösen, ha valaki hideg garázsban tartja a bringát – a mountain bike-ok teleszkópjait is elállíthatja. 

Kötelező felszerelés

Érdemes ellenőriznetek a kötelező felszereléseket a kerékpáron: csengő, prizma legalább az első kerékre, amelyből kettő kell. Válaszatok fényvisszaverő oldalfalú gumit, vagy borostyánszínű küllőprizmát. Legyen lámpa és prizma elöl-hátul is. Lámpából olyat válasszatok, amely messziről is jól látható, nem elég csak a pislákoló fényt adó.

Bár nem minden esetben kötelező, és nem minden esetben kényelmes viselet a biciklis sisak, de kibírható, így érdemes mindig hordani.

Szerszámkészlet

Nem minden bringásnál, de aki hosszabb útra vállalkozik, annál biztos mindig van egy szerszámos pakk, ami jól jöhet például defekt esetén. Munkába járáshoz tartalék belső, pumpa, gumileszedő és imbuszkulcs-készlet általában elég. 

Ha nagyobb túrára indultok, ajánlott a gumijavító készlet, de hasznos lehet egy láncbontó prés, tartalék fék- és váltóbovden.

Az Ökomenedzser iroda címe: Debrecen MJV Polgármesteri Hivatal Zöldterületi Osztály, 4024 Debrecen, Piac utca 20. 211. szoba.
Ökomenedzserek: Tornainé Kicsák Edit, Ulveczki Csaba
E-mail: hungairy@ph.debrecen.hu
Telefon: 06 52 511 408

Forrás: futureofdebrecen.hu