Folytatódik a 108-as vasútvonal felújítása
Ipari és lakossági szempontból is jelentős fejlesztést valósít meg a kormány a Debrecent és Balmazújvárost összekötő vasútvonalon. A részletekről a város polgármestere, a térség országgyűlési képviselője és a vármegyei közgyűlés elnöke számolt be sajtótájékoztatón 2023. május 24-én.
Magyarország Kormánya mintegy 65 és fél milliárd forintot biztosít a Debrecen és Balmazújváros közötti 108-as vasútvonal fejlesztésének második üteméhez. Az első szakaszban – ugyancsak mintegy 65 milliárd forintból – teljesen megújult a Tócóvölgy megállóhely, megépült a Macs Ipari Park állomás a hozzá tartozó vasúti terminál, illetve jelentős műszaki fejlesztések történtek a Nagyállomás és az Északnyugati Gazdasági Övezet közötti vasútvonalon. A folytatásban teljes villamosításon esik át a Debrecen és Balmazújváros közötti szakasz, átalakul a Nagyállomáson a Külső Fatér terület, jelentősen növelve a teherszállítási kapacitásokat. Papp László, Debrecen polgármestere kiemelte: a beruházás a lakosság érdekeit szolgálja, elsősorban a munkavállalók közlekedése terén.
„A fejlesztésnél szempont volt az, hogy meghatározzuk, hogy munkaerő-áramlás szempontjából melyek azok a pontok, megállóhelyek, amelyek fontosak. Az első ütemben megvalósult a Tócóvölgy állomás átalakítása, valamint megépült a Macs Ipari Park megállóhely, összekötve a várost és az ipari övezetet. A második ütemben új csatlakozási pont jön létre a Derék utcán, megteremtve a kötöttpályás közlekedési kapcsolatot a tócóskerti övezet és a városközpont között. Emellett a nyugati ipari parknál is kialakul majd egy megállóhely, hiszen ott is jelentős munkaerő-bázis van, ami szükségessé teszi ezt a fejlesztést” – mondta el Papp László, hangsúlyozva, hogy a vonal a környezetvédelem szempontjainak is megfelel, hiszen teljes egészében villamosított lesz, így nem dízelmozdonyok járnak majd itt.
A városvezető hozzátette: a közúti közlekedés fejlesztése mellett a vasúti infrastruktúra is fontos szerepet kap az Északnyugati Gazdasági Övezet kiépítése során.
„Nagyon erős az a törekvésünk, hogy ne csak a közúti közlekedés fejlődéséről tudjunk beszámolni. Mindenki látja, hogy a 33-as főút milyen jelentős átalakuláson megy keresztül a kétszer kétsávosítással, illetve a felüljáró megépítésével, de ezzel párhuzamosan – tekintettel arra, hogy Magyarország egyik legjelentősebb ipari parkja itt jött létre a BMW gyárának, valamint a beszállítópark kiépítésével – rendkívül fontos, hogy a közúti közlekedés mellett a kötöttpályás vasúti közlekedés fejlődéséről is tudjunk beszélni” – fogalmazott Papp László.
Tiba István, Hajdú-Bihar Vármegye 6. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: a Balmazújváros felől közlekedők számára is óriási jelentősége van a beruházásnak.
„Egyrészt számtalan diák jár Debrecenbe tanulni. Számukra könnyebb lesz az utazás Debrecenbe, hiszen ezen a vonalszakaszon 100 km/órás sebességgel tudnak majd közlekedni a vonatok. Másrészt már most is vannak balmazújvárosiak, akik a BMW-nél dolgoznak, nekik is lehetőségük lesz arra, hogy vonattal utazzanak a munkahelyükre, hiszen a Macs Ipari Park állomás a személyközlekedés során is megállóhely lesz. Ezenfelül számtalan szállal kapcsolódik egymáshoz a két város a vásárlás, a kultúra, különböző rendezvények révén” – hangsúlyozta Tiba István.
Pajna Zoltán, Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzata Közgyűlésének elnöke azt emelte ki, hogy a magyar vasúti hálózat sokat fejlődött az elmúlt években, és egyre inkább bekapcsolódik az európai vérkeringésbe.
„Vármegyénket érintően elkészült a Püspökladány-Debrecen vasútvonal felújítása, napokon belül átadjuk a Biharkeresztes-Püspökladány vasútvonalat, és már tervezés alatt áll a Debrecen-Nyíregyháza vasútvonal korszerűsítése is” – tette hozzá Pajna Zoltán.
A 108-as vasútvonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszának felújítása 2026-ban fejeződik be.