Megújult Debrecen Város Fenntartható Mobilitási Terve
A SUMP (Sustainaible Urban Mobility Plan) – azaz fenntartható városi mobilitási terv – az európai közlekedési szakmapolitika alapköve. Ezáltal olyan komplex tervek születnek, melyek a közlekedést és közlekedési igényeket nem csak önmagukban értékelik, de figyelembe veszik a városfejlesztés szociális, környezeti, gazdaságfejlesztési és egyéb társadalmi aspektusait is.
A megújult – úgynevezett SUMP 2.0 módszertanon alapuló – mobilitási tervek kialakításában Debrecen úttörő szerepet játszik, hiszen hazánkban városunk büszkélkedhet társadalmasításra kész, szakmailag lezárt, már az új normáknak megfelelő tervvel. Ez önmagában egy olyan siker, melynek eléréséhez a helyi szereplők, a lakosság, városüzemeltetés, a közlekedési szolgáltatók és az ipar képviselőit is egy asztalhoz kellett ültetni, s az összes érdekelt igényét figyelembe véve egy élhető, zöld és fenntartható városi közlekedési jövőképet kellett összeállítani.
Debrecen megújult fenntartható mobilitási tervét 2023. december 6-án a Kölcsey Központban kerekasztal-beszélgetés keretében mutatták be, melyen részt vettek Papp László polgármester, Balázs Ákos alpolgármester és a SUMP készítői.
Papp László polgármester bevezetőjében többek közt elmondta: Debrecen az elmúlt 25 évben nagyon hosszú utat járt be. Különösen az elmúlt 10 esztendő az, amely a gazdaságfejlesztés területén rendkívüli lehetőségeket teremtett és eredményeket hozott, viszont kihívásokat is generált, amelyek megoldására a legfőbb válaszokat meg kell találni. Debrecen az elmúlt években több komoly városfejlesztést érintő stratégiát alkotott, melyek közül a legfontosabbak a 2016-ban útjára indított Új Főnix Terv, majd a 2020-ban a kormány által is elfogadott Debrecen2030 városstratégia. Szükség van gazdasági, közlekedési, oktatási, kulturális és egyéb jóléti fejlesztések megvalósítására. Egy nagy gazdasági dinamikával rendelkező, átalakulóban lévő város esetében nagyon fontos az, hogy a közlekedés igyekezzen minden tekintetben követni a változásokat. Éppen ezért bír nagy jelentőséggel, hogy elkészült Debrecen új fenntartható városi mobilitási terve. A 2016-ban elfogadott előző verzió, az még inkább a városközpontra fókuszáló közlekedési program volt. Az új verzió már egy decentralizált közlekedési szisztémára átálló város képét mutatja, amely figyelembe veszi a gazdaság, majd a jövőben egyre intenzívebb lakóterületi fejlesztések közlekedési igényeit. A polgármester kiemelte, hogy az anyag készítése idején nagyon sok egyeztetés zajlott szakmai és társadalmi szereplőkkel. Folyamatosan változik a város, folyamatosan jelennek meg a kihívások, melyekre a városvezetés folyamatosan igyekszik reagálni. Az Új Főnix Terv elfogadásától kezdve a város számos pontján történtek – elsősorban önkormányzati beruházások keretében – közlekedési beavatkozások. Ezekhez az elmúlt esztendőkben csatlakoztak olyan nagy állami beruházások, amelyek már egy dimenziót váltó Debrecen számára jelentenek megoldásokat. 2024-ben 19 közlekedésfejlesztési projekt indul a városban, közülük 6 a konkrét megvalósítás, a többi a tervezés szintjén. Egy belső közlekedési folyosó és egy külső nagy elkerülőnek a kialakítása a város keleti oldalán rendkívül fontos. Ennek kapcsán a tervezés, a nyomvonaltervek és a környezeti hatástanulmány készítése már folyamatban van. Papp László kiemelte, hogy nagyon fontos a digitalizáció témája a közlekedésben. A város közgyűlése elfogadta a Fenntartható Városfejlesztési Stratégiát. Egy intelligens városirányítási központ létrehozásának infrastrukturális feltételei gyakorlatilag már most megvannak, és a forrás is rendelkezésre áll ahhoz, hogy a kormányzati támogatásának köszönhetően ennek az intelligens városirányítási központnak a műszaki, technikai feltételrendszerét is ki lehessen alakítani. A polgármester felhívta a figyelmet arra, hogy az új, nagyon jó minőségű, a rövid, közép- és hosszú távú stratégiai közlekedésfejlesztési irányok kijelölésére alkalmas mobilitási stratégiát is a mindenkori kihívások függvényében folyamatosan felül kell majd vizsgálni.
Balázs Ákos alpolgármester kiemelte, hogy a világ gyorsan változik, a technológiák gyorsan változnak, Debrecen pedig még gyorsabban fejlődik. – Úgy szeretnénk ezt a várost fejleszteni, hogy az összetéveszthetetlenül Debrecen maradjon és minden debreceni nyertese legyen ennek a változásnak. Ebben a tekintetben a közlekedés, a közösségi közlekedés az a mindennapjaink része, úgyhogy ez egy nagyon fontos prioritás. Van egy olyan mondás, miszerint az adat az új kőolaj. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a digitalizáció jelen legyen ebben és azért fogalmaztuk meg azt a gondolatot évekkel ezelőtt, hogy csináljunk egy városirányítási központot, amelynek ez az alapja. Már a mélygarázs is úgy készül a Dósa nádor téren, hogy ott legyen a helye majd ennek a városirányítási központnak. Ez nagyon fontos üzenet, hiszen egy teljesen új szemléletet fogunk bevezetni a város közlekedésirányításába – húzta alá.
A program fogadtatása, amely már 2024-ben a megvalósítás fázisába lép nagyon pozitív a közlekedési vállalatok, civil szervezetek részéről egyaránt.
Debrecen Város Fenntartható Mobilitási Terve (SUMP) az alábbi linken érhető el: https://www.debrecen.hu/hu/debreceni/kozerdeku-adatok/sump-fenntarthato-varosi-mobilitastervezes