Elektromos kukásautók szállíthatják a hulladékot Debrecenben
Debrecen 2 darab + 1 opcionális hulladékszállító beszerzésére kap támogatást a HUMDA Zrt.-től egy mintaprojekt megvalósítása kapcsán. Az Energiaügyi Minisztérium támogatásával megvalósuló „Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt” célja, hogy olyan tapasztalatokat szerezzen a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról, amely lehetővé teszi az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széleskörű alkalmazását a későbbiekben.
A járműveket a beszerzést követően egy évig szükséges üzemeltetni, a gyakorlati tapasztalatokat meg kell osztani a támogatóval. A pilot időszak végén a járműveket a kedvezményezettek megtarthatják, majd négy év lesz a projekt fenntartási időszaka. A projektben Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata mellett részt vesz Paks Város Önkormányzata, valamint a Szabolcs-Szatmár Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás.
Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat alapvető és fő küldetése, hogy közelebb hozza a mindennapokban a fenntartható és zöld energiát, amelynek kiemelten fontos területe a mobilitás. Mint mondta: a karbonsemlegesség eléréséhez nélkülözhetetlen olyan zöld és tiszta, lokális szinten zéró emissziós közlekedés bevezetése, amelyben a közösségi közlekedésnek és a nehézgépjárműveknek hatalmas kihasználatlan potenciálja van. Rámutatott, hogy a közösségi közlekedés tekintetében a Zöld busz program keretében 12 darab új Mercedes-Benz eCitaro elektromos busz már beszerzésre került a HUMDA Zrt. menedzselésében és a DKV megvalósításában, ami hozzájárult a város zöldítéséhez.
Stelli Róbert, a STP Technic Kft. ügyvezetője a gyártásra kerülő hulladékgyűjtő járműveket mutatta be a rendezvényen. Mint mondta: Európában az eladott elektromos hulladékgyűjtő, illetve elektromos tehergépjárművek, nagy tehergépjárművek több mint a 40%-át a Volvo-csoport járművei jelentik. Eddig közel 1300 tehergépjármű került értékesítésre, és több mint 700 alkalmazott dolgozik az Volvo-csoportnál ezeknek a járműveknek a fejlesztésén. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezidáig 16 országban 24,9 millió kilométert tettek már meg elektromos tehergépjárművek, amelyek ezidáig 31 ezer tonna szén-dioxid kibocsátás csökkenést eredményeztek.
Piskolczi Miklós, az A.K.S.D. Városgazdálkodási Kft. koordinációs igazgatója megjegyezte, hogy a városban már 2016 óta tesztelnek, üzemeltetnek elektromos járműveketa Debreceni Egyetem Műszaki Karával, és az Elektromega Kft-vel együttműködveAhogy fogalmazott: a tapasztalatok azt mutatják, hogy az üzemanyag energiafelhasználás tekintetében 60-70%-os megtakarítást is el lehetett érni a tesztidőszakok hosszától, illetve a hulladékok típusától függően.
A projekt bemutatása során Balázs Ákos alpolgármester hangsúlyozta, hogy Debrecen élen jár az elektromobilitás területén, ennek legújabb bizonyítéka ez a mostani fejlesztés: a városüzemeltetésbe újabb elektromos járművek állnak szolgálatba. – Az önkormányzati ciklus elején elfogadtuk az új városüzemeltetési koncepciót, aminek az egyik lefontosabb eleme volt a környezetvédelmi szempontok előtérbe helyezése miatt az elektromos járművek és eszközök megjelenése a városüzemeltetésben. Magyarországon először vidéken, Debrecenben indult el a Zöld busz program, jelenleg az egyik legnagyobb elektromos buszflotta is Debrecenben van. Már most is használunk elektromos kukásautókat, a parkfenntartásban is megjelentek az elektromos eszközök, járművek és a virágkarneválon felvonuló kocsikból hét darab már elektromos meghajtású volt – fogalmazott a városvezető. Kiemelte, hogy a környezetvédelem a város vezetése számára rendkívül fontos, ezekkel az intézkedésekkel jelentősen csökkenteni tudják a levegőbe jutó károsanyagok mennyiségét. Ezek a járművek a projekt 5 éves tartalma alatt 690 tonna CO2-vel kevesebbet bocsátanak ki, mintha dízel üzeműek lennének. – Ezeket a törekvéseinket a nemrég elfogadott Zöld Kódexxel megerősítettük, a Debreceni Egyetem professzorai, munkatársai és a Zöld Munkacsoport tagjai tudományos háttérrel készítették el a Zöld Kódexet, amelynek fontos üzenet az elektromobilitás fejlesztése Debrecenben – tette hozzá.
Az alpolgármester arról is szólt, hogy az elmúlt években a HUMDA-val nagyon jó együttműködést sikerült kialakítani, legutóbb szintén Debrecenben futott Magyarországon először egy hidrogén meghajtású autóbusz. – Köszönjük a HUMDA-nak az együttműködést, a jövőben is arra törekszünk, hogy innovatív, előremutató, környezetbarát mobilitási megoldásokat hozzunk Debrecenbe – húzta alá Balázs Ákos.