Gátlások és fékek nélküli éneklés
Újabb, nemzetközi és hazai szinten is jelentős szakmai tapasztalattal rendelkező énekes dolgozik szeptembertől a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézetében. A tavaly Magyarországon elsőként elindult kortárs könnyűzenei alapszak oktatói gárdájához Bolyki Balázs Prima-díjas énekes, a világhírű Bolyki Brothers a capella együttes alapító tagja is csatlakozott, a mostani tanévtől az ének főtárgyat oktatja a DE tehetséges hallgatóinak.
Bolyki Balázs hamarabb ért el komoly szakmai sikereket külföldön, mint itthon, a hirek.unideb-hu-nak adott nyilatkozatában elmondta, hogy a Bolyki Brothers révén olyan műfajt importáltak Magyarországra, amit hazánkban szinte egyáltalán nem ismertek. A gospel révén szerzett hírnevet magának, a nyolcvanas évek végétől három bátyjával végigturnézták csaknem az egész világot.
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Konzervatóriumában a komolyzenei tanulmányai mellett szaxofonozni kezdett gospel, jazz és pop produkciókban. Húsz évesen a Miss Saigon című Broadway-musical előadásán tizenötezer ember előtt játszotta a Szóló szaxofon című dalt a Bécsi Stadt Halléban. Pályafutása során többek között együtt dolgozott Johnny Cash közreműködésével Elvis Presley zeneszerzőjének életműalbumán, Louis Armstrong klarinétosával, Joe Muranyival, Al Di Meola-val, a kilenc Grammy-díjas Kirk Franklinnel, mindemellett tagja volt George Michael előzenekarának is. Már tizenhárom éve vesz részt kórusok és énekesek szakmai fejlesztésében.
Mint mondta: a Debreceni Egyetemen vállalt oktatói munka elsősorban nagy felelősség számára.
- Aki a pályája során bármilyen területen kapott már a keze alá tehetségeket, az felelősséggel tartozik ezért a megbízatásért. Óriási lehetőséget látok abban, hogy a könnyűzenében tevékenykedő fiatalok napjainkban a Debreceni Egyetem képzése apropóján más dimenzióban fejlődhetnek. A komolyzenei pályára készülők gyerekkoruktól kezdve ugyanazt a képzést kapják, ugyanaz az elvárás velük szemben, egy sportolóhoz hasonlóan menetrendszerűen látható a rájuk váró jövő. A popzene arról szól, hogy egyszer csak felbukkan egy fiatal énekes, aki otthoni körülmények között rögzíti a produkcióját a telefonjával, másnap pedig már több millióan hallgatják. Nagyon rövid idő alatt a világ legkomolyabb színpadain találhatja magát anélkül, hogy bármilyen jogosítványa lenne hozzá. Nem a pedagógus és a diák viszonyban hiszek, hanem a mester és tanítványa kapcsolatban. Régóta részt veszek az utánpótlásképzésben, így tudom, hogy az én kudarcom, ha a tehetség nem fejlődik, de ha felkeltem a növendék érdeklődését, ha meg tudom vele szerettetni a szakmát, ha kíváncsiságot, szenvedélyt tudok kihozni belőle, akkor nyert ügyem van és jól végeztem a dolgomat – tette hozzá a szakember.
Bolyki Balázs saját bevallása szerint a legszívesebben hét napból hetet töltene fiatalok oktatásával, mert örömmel tölti el, amikor látja a felismerését annak, hogy képesek használni a bennük rejlő tehetséget és ebben nagy szerepe van a képzésnek.
- Minden esetben az önazanosság a kulcs, bátorságot igényel az, hogy ezt tovább lehessen fejleszteni, hogy az énekes feltárja személyiségének valós szektorait, megmutassa a teljes érzelmi skáláját. A színpad egy hatalmas nagyító, nagyon erőteljesen megmutatkozik ott minden, az éneklésben nem lehet elrejteni semmit. A technikák kellő szorgalommal megtanulhatók, ugyanakkor nem mintát kell tanítani, nem szabad egy kaptafára oktatni az éneklést, hiszen nem mindenkinél működik ugyanaz. A hangképzésben azt az elvet követem, hogy minden esetben az egyénből kell kiindulni. Én azt a hidat szeretném létrehozni, amivel a fiatalok gátlások, fékek és blokkok nélkül élhetik meg az érzelmeket, a zenei intimitást. Szeretném megmutatni nekik azt, hogy miként kössék össze a saját világukat a hangokkal. Ehhez egy módszertani ábrát használok, mely révén vizuálisan megjelenik előttük, hogyan lehet kiterjeszteni és még nagyobb hangterjedelemben használni az igazi hangjukat -hangot – fogalmazott az énekművész.
A legnagyobb feladatának azt tartja, hogy felébressze a fejlődés iránti őszinte akarást és vágyat. Úgy véli, minden fiatal tehetségnek szüksége van a képzésre, hogy a lehető legmagasabb szintre érjen, s mire elvégzik az egyetemet, saját produkciókban is sikeresek lehessenek. Úgy látja, a képzési rendszernek köszönhetően olyan tudás és tapasztalat áll rendelkezésre a Könnyűzenei Intézetben, amelyek kihozhatják a tehetségekből a maximumot és aki igazán akar, nagyon sokat fejlődhet az egyetem falai között.
Sajtóközpont - BZ