Naprakész tudás, világszínvonalú technológia a Debreceni Egyetemen
A Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kara három képzési területen indít szakokat a leendő egyetemistáknak. A képzési kínálatról Kun Ferenc, a kar dékánja beszélt az FM90 Campus Rádióban.
- Hagyományosan oktatjuk és műveljük a természettudományok minden ágát, tehát az oktatómunkánk alapját a természettudományi szakok jelentik, erre épül rá a mérnökképzésünk. Három mérnök szakot kínálunk a felvételizőknek, a villamosmérnök, vegyészmérnök és a biomérnök szakot, emellett fontos kiemelni a tanárképzést is, amikor megtanítjuk a hallgatóinknak, hogy hogyan kell a természettudományokat általános és középiskolában átadni a diákoknak.
- A természettudományi képzések általában a fiúk körében nagyon népszerűek, de tudom, hogy a kar nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a női hallgatóik száma is emelkedjen. Mennyire jártak sikerrel e tekintetben az elmúlt években?
- Ezt a munkát mindenképpen sikeresnek nevezném. Valójában a természettudományi szakokon belül is már jelentősen emelkedett a hölgyek aránya. Vannak olyan szakjaink, ahol örömmel számolhatok be róla, hogy többségében vannak a lányok. A kémia és a biológia területén mindig is sok lány hallgatónk volt, de például a vegyész mesterszakunkon vannak évfolyamok, ahol magasabb a lányok száma, mint a fiúké. A mérnökképzésben, biomérnök és a vegyészmérnök szakon körülbelül fele-fele arányban vannak nálunk lányok, a villamosmérnök szak az, ahol sokkal több a fiú, de ott is emelkedett már az elmúlt években a lányok száma.
- Hány hallgatója van összesen a karnak?
- A TTK-nak összesen háromezer hallgatója van, és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a szakjaink külföldön is népszerűek. A háromezer hallgató között már nyolcszáz külföldi tanul nálunk, ők az angol nyelvű képzéseinkben vesznek részt.
- Tudom, hogy nagyon nehéz rangsorolni a képzéseket, nem is szeretném ezt kérni, de gondolom azért a felvételi adatok alapján látszik, hogy vannak igazán népszerű képzések. Melyek ezek?
- A mérnök szakjaink nagyon népszerűek. 2006-ban indult a TTK-n a mérnökképzés, azóta folyamatosan növekedett a mérnökszakokra jelentkezők száma, a legtöbb hallgatót arányaiban oda vesszük föl. De hasonlóan népszerűek a természettudományos szakjaink is. Az elmúlt években tapasztaltunk növekedést is ezen a területen, és ismét kiemelem a tanárképzést, igyekszünk invitálni minél több diákokat a tanári hivatás irányába is. Ráadásul a tanárképzést állami ösztöndíj program is támogatja, ami szintén segíti a diákokat a választásban.
- A koronavírus is rávilágított arra, hogy napjainkban milyen nagy szükség van a kutatókra. Gondolom a kar is számít arra, hogy esetleg nagyobb lesz most az érdeklődés a természettudományos képzések iránt.
- A koronavírus-járvány kapcsán a sajtóban sokszor volt arról szó, hogy hatalmas szükség van természettudósokra, akik meg tudják jósolni azt, hogy hogyan fog terjedni a járvány, hogyan terjed egy vírus egy zárt helyiségben, mondjuk egy szórakozóhelyen, a levegő áramlása, annak a dinamikája ezt hogyan befolyásolja. Magának a vírusnak a hatásmechanizmusa mind-mind biológia, fizika, kémia, de még a földtudományokhoz is kapcsolódik. A vakcinafejlesztés a biotechnológusaink számára óriási kihívás, ők ezen a területen dolgoznak, de hozzájuk csatlakoznak a fizikusok, a kémikusok, a biológusok, akik szintén segítik a járvány elleni küzdelmet. A járványnak ha lehet ilyet mondani, talán pozitív mellékhatása az, hogy ráirányítja a figyelmet a természettudományos alapkutatás szükségességére is, amellett, hogy természetesen élen jár mindenképpen a biotechnológia, biomérnöki kutatómunka, ami a vakcinafejlesztést segíti.
- Hogyha valakit kifejezetten a kutatómunka érdekel, akkor milyen lehetőségei vannak erre a karon?
- Mi a kutatás lehetőségét már valójában a középiskolások számára is fölajánljuk. Mindenkit invitálunk a TTK nyári táborba, aki szeretné kipróbálni magát kutatóként, hiszen ott már egy kutatási projekten kell dolgozni egy héten át. Arra biztatjuk a diákokat, hogy ne érjen véget a kapcsolat a tábor zárásakor, hanem folytassa velünk az együttműködést, folytassa nálunk a kutatást egy-egy egyetemi témavezetővel, ezzel a munkával már középiskolásként is el lehet jutni akár nemzetközi tudományos konferenciákra is. A már bent lévő hallgatóinkat pedig szintén ösztönözzük, hogyha valaki érez magában kedvet, tehetséget, akarást, akkor kapcsolódjon be a kutatócsoportjainkba. Ez vagy úgy történik, hogy egy témavezető úgymond „munkát” ajánl egy hallgatónak, vagy a hallgató keresi meg valamelyik kutatócsoportunknak a vezetőjét azzal, hogy szívesen dolgozna a csapatában. Valójában a kutatómunka nemcsak lehetőség nálunk, hanem egyfajta követelmény is, ha más nem, akkor a szakdolgozat elkészítéséhez mindenkinek be kell kapcsolódnia valamilyen kutatási projektbe. Tehát mindenképpen elvárunk önálló munkát is a diplomához.
- A diploma megszerzése után is van lehetőség gondolom, különféle doktori iskolákban részt venni, tehát tovább fejleszteni ezt a fajta tudást.
- Így van. Akár tanárként végez valaki, akár valamelyik mesterszakunkat végezte el, utána várjuk a doktori iskoláink valamelyikébe. Minden természettudományos területen kínálunk doktori programokat, ezek szintén nagyon színes témakörök köré vannak szervezve. A doktori képzés négyéves, a sikerességi arány nálunk nagyon magas, tehát olyan kutatócsoportok munkájába lehet bekapcsolódni, akik a nemzetközi porondon is sikeresek. A nálunk végzett kutatómunka eredményeivel el lehet jutni akár a legjobb nemzetközi hírű kutatóhelyekre is.
- A gyakorlatorientáltság nagyon fontos része a Természettudományi és Technológiai Kar képzéseinek. Hogyan valósul meg a gyakorlatorientált oktatás?
- Így igaz, a gyakorlatorientált oktatásnak számos aspektusa van nálunk. Már egy természettudományos képzésben résztvevő alapszakos hallgatónak is el kell sajátítania azt, hogy milyen az adott tudományterületnek a művelése. Ki kell próbálnia magát laboratóriumban, számos lehetőséget kínálunk arra, hogy akár egy vállalatnál is gyakorlatot szerezzenek. A mérnökszakjaink pedig kiemelten gyakorlatorientáltak. Itt szeretném kiemelni a duális képzés fontosságát. Aki duálisan szeretne elvégezni egy-egy szakot, például mérnökszakot nálunk, akkor az egyetemi tanulmányai mellett választania kell egy vállalati partnert, akitől további gyakorlati képzést kap. Tehát az egyetem padjai között megkapja a képzés elméleti részét, a minőségi gyakorlati képzéséről pedig egy partnervállalat fog gondoskodni. Ez azért nagyon fontos, mert ha valaki mondjuk villamosmérnök szeretne lenni és duálisan végzi a szakot, akkor ugyanolyan diplomát fog kapni, mint a nem duális hallgatók, viszont ha ő szeretne elmélyedni a mikroelektronikában, akkor egy olyan vállalati partnert választhat nálunk, akinek a profilja mikroelektronika. Ha viszont erősáramú hálózatok érdeklik és az energetika, akkor mondjuk az E.ON-t választja, mint a piacvezető céget. És így tovább, ha a robotika érdekli, akkor megint másik vállalathoz megy. Ugyanígy működik a vegyészmérnök és a biomérnök duális képzésünk is. Vállalatok színes kínálatából lehet választani, és attól függően választ a hallgató magának vállalati partnert, hogy milyen területen szeretne mélyebb tudást szerezni a diplomája mellé. Ennek a duális programnak nagyon fontos eleme, hogy a hallgató az alapszakos diplomája mellé egy 3,5 éves, vagy 3 éves vállalati gyakorlati tapasztalatot kap, és a teljes képzési idő alatt fizetést is ad neki a partnervállalat, tehát mindenképpen megéri.
- Hány céggel állnak kapcsolatban? Gondolok itt a duális képzésre, de egyéb együttműködésekre is.
- Számunkra a gyakorlatorientált képzés kiemelt jelentőségű, és ezt úgy igyekszünk garantálni a hallgatóinknak, hogy a régió szinte minden jelentősebb vállalatával kapcsolatot építettünk ki. Tehát a kar egészét tekintve a vállalati kapcsolataink száma száz körüli. Minden mérnökszakunk mögött egy-egy vállalati klaszter működik, akik a duális képzésbe is bekapcsolódnak, ők a legszorosabb partnereink. Egy-egy duális képzés mögött tipikusan öt-tíz vállalat van, ők adják azt a színes kínálatot, amiből tudnak válogatni a hallgatóink. És nagyon fontos, hogy a legfontosabb vállalati partnereinknél igyekszünk kihelyezett tanszékeket létrehozni. Ez egy speciális konstrukció, aminek előnye, hogy valójában a cég helyeződik be hozzánk. A tanszéken keresztül vállalati szakembereket tudunk bevonni a képzésbe, tehát nagyon sok tantárgyat gyakorló mérnökök oktatnak, akik egy-egy piacvezető nagyvállalattól érkeznek hozzánk, hogy megosszák velünk a tudásukat.
- A reál tudományokban nap, mint nap jönnek ki a technológiai újdonságok, amikhez alkalmazkodni kell. Hogyan lehet folyamatosan megújítani a képzéseket?
- A képzések megújítása mindig két fronton történik nálunk. Egyik az infrastruktúra. Nagyon fontos, hogy up to date infrastruktúrának legyen, tehát olyan eszközök között tudjanak a hallgatók például laborban dolgozni, amelyekre a piacvezető vállalatoknál láthatnak csak példát. Ezt részben saját forrásból tudjuk elérni, részben pedig vállalati adományok segítségével folyamatosan újítjuk fel a laborjainkat. Egy ilyen jelentősebb felújítás történt meg a villamosmérnök képzésben az elmúlt évben, az összes villamosmérnöki laboratóriumot sikerült megújítani és a legmodernebb eszközökkel felszerelni. Idén pedig a Richter Gedeon Gyógyszerészeti Nagyvállalattól kaptunk egy jelentősebb műszeradományt, amely a biotechnológia területén fejlesztette fel a laborjainkat világszínvonalúra. Ez az egyik oldal, a másik oldalon a képzések tartalma az, ami nagyon fontos. Kiemelkedő jelentőséggel bír, hogy a képzéseink világszínvonalú kutatómunkára épülnek. Ezeket a kutatási eredményeket folyamatosan beépítik a kollégáink a szakok képzési programjába. Ezzel tudjuk garantálni, hogy mindig naprakész tudáshoz juthatnak a nálunk tanuló diákok.
- Ha jól tudom, lesznek még a közeljövőben egyéb infrastrukturális fejlesztések is.
- Rövidesen elkezdődik a TTK kémia épületének felújítása. Elsősorban a hallgatói terek fognak megújulni, remélhetőleg 2021 nyarán elindul a felújítás és 2022 tavaszára már tapasztalhatjuk ennek első gyümölcseit. A leendő hallgatókat egy megújult, modern környezet fogadja majd.
- Már többször említettük a tanárképzést, mennyire népszerű a hallgatók körében?
- A tanárképzés évek óta egyre népszerűbb a TTK-n. Szerintem óriási siker az osztatlan tanárképzés. A legnépszerűbbek még mindig a klasszikus szakpárok, tehát a kémiát a biológiával kombinálják, vagy mondjuk a matematikát a fizikával. Ami érdekes újdonság, hogy nagyon népszerűek a természettudományos és idegen nyelv szakpárok. A tanár mindig két szakot tanul, viszont nagy előnye a tanárszaknak, hogy ezek a szakok szabadon kombinálhatók. A természettudományos szak nemcsak természettudományossal kombinálható, hanem a többi kar bármelyik tanárszakával, tehát informatikával és akár bölcsészettudományokkal is. Szintén kiemelkedő jelentőségű a sporttudományi képzés nálunk, tehát például a testnevelés tanár szak természettudományi szakokkal kombinálva nagyon népszerű.
- Hogyha valaki a TTK-t választja, van-e lehetősége, hogy esetleg külföldi tapasztalatokat szerezzen az adott tudományterületen, amelyet ő tanul?
- Számos ösztöndíj lehetőség várja a diákokat. Elsődlegesen az Erasmus ösztöndíjat tudom ajánlani, ezzel nagyon sok hallgatónk él évente. Negyven körüli külföldi egyetemmel van Erasmus megállapodásunk, tehát gyakorlatilag bárhová el lehet jutni. Hogyha valaki például olyan egyetemen szeretne eltölteni egy fél évet, amellyel nincsen megállapodásunk, akkor azt is meg tudjuk oldani, hogy lehetővé tegyük a hallgató utazását. A másik lehetőség a külföldi tapasztalatszerzésre pedig az, hogy aki egyetemi tanulmányai alatt egy kutatócsoport munkájába bekapcsolódott, a kutatócsoport saját kapcsolatain keresztül is eljuthat egy-egy világhírű kutatóhelyre.
- Hogyha valaki a Természettudományi és Technológiai kart választja, akkor utána milyen álláslehetőségekre számíthat?
- A diplomás pályakövető rendszer lehetővé azt, hogy tájékozódjunk a friss diplomások elhelyezkedési lehetőségéről. A statisztika azt mutatja, hogy néhány hónapon belül természettudományos diplomával mindenki kap állást, ez egy óriási siker. A mérnök diplomával jól körülhatárolható azon cégek köre, ahová egy-egy mérnök elmehet dolgozni.
- Hogyha valakinek felkeltettük az érdeklődését, akkor hol találhat részletesebb információkat a karról?
- A kar honlapján található egy felvételizőknek szóló fül, amelyet folyamatosan frissítünk, ott érdemes kezdeni a tájékozódást. Hogyha valakinek nyitott kérdései maradnak, örömmel megválaszoljuk, e-mailben, vagy telefonon lehet velünk kapcsolatba lépni.