Ha pedagógusképzés, akkor irány a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar!
A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kara a pedagógus és a társadalomtudományi képzési terület széles spektrumát lefedi. Gortka-Rákó Erzsébet dékán, az FM90 Campus Rádióban beszélt részletesen a kar szakjairól.
- Szakjaink nagyobb része a pedagógusképzéshez kapcsolódnak, így a csecsemő- és kisgyermeknevelő, az óvodapedagógus képzés és a gyógypedagógia szakunk. A társadalomtudományi képzési területen szociálpedagógia alapszakon és mesterszakon tudunk továbbtanulási lehetőséget kínálni a hozzánk jelentkezőknek, a bölcsészettudományi területen pedig a romológia szak szerepel a kínálatunkban.
Ezen kívül széles skálán mozognak a szakirányú továbbképzéseink, a több mint harminc közül az egyik legnépszerűbb a közoktatás vezető, valamint a fejlesztő és differenciáló pedagógia szakirány, hiszen a fejlesztő pedagógusokra nagy szükség van itt a régióban és a köznevelés területén. Ezen túlmenően rendelkezünk család- és gyermekvédő pedagógus szakiránnyal, gyógytestnevelési ismeretekre fölkészítő szakirányokkal és még sorolhatnám, tehát tényleg rendkívül széles a tárház. Mindezek a pedagógus továbbképzési rendszer részeként működnek, így már a pedagógus végzettséggel rendelkezőknek nyújtanak jó esélyt arra, hogy az életpálya modelljüket tovább fejlesszék és tovább lépjenek a szakmai fejlődés útján.
- Korábban nagy hiány volt a régióban a gyógypedagógusok képzése, 2016 óta erre is van lehetőség a Debreceni Egyetem böszörményi campusán. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtak azóta?
- A gyógypedagógia szak elég speciális szerkezettel működik. Akik ide jelentkeznek, emelt érettségit kell tenniük, a ponthatár is egy kicsit magasabb szokott lenni a megszokottnál, tavaly például 310 ponttól lehetett bekerülni. Akik gyógypedagógia szakra jelentkeznek, az első év végén választanak szakirányt. Tavaly még csak tanulásban akadályozottak pedagógiája, vagy logopédia szakirányt tudtak választani a hallgatók, azóta azonban bővítettük a palettát az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakiránnyal. Ráadásul lehetőség van két szakirány választására, amivel még szélesebb spektrumú ismeretekre tehetnek szert a hallgatók. A logopédia szakirány iránt egyébként rendkívül nagy az érdeklődés a régióban, amire egy beszéd alkalmassági vizsga komoly szűrőt jelent, aki ezen megfelel, csak az tud ezen a szakirányon továbbtanulni. Azt tapasztaljuk, hogy hatalmas mértékű hiány van itt a régióban a gyógypedagógiai területeken, így a hallgatóink jó eséllyel elhelyezkednek. De nem csak ezen a területen tapasztalunk munkaerő hiányt. Az elmúlt években végzett óvodapedagógus hallgatóink száz százalékban diplomás munkát végeznek, nagyon jól el tudnak helyezkedni, sőt a munkaerőpiaci igényeket nem is tudjuk kielégíteni.
- Melyek a legnépszerűbb szakok a karon?
- A gyógypedagógia és az óvodapedagógia talán a legnépszerűbb, de a többi szakunk iránt is nagy az érdeklődés, így a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzésünk, vagy a szociálpedagógia BA szakunk iránt, ami a határon túl is működik. Több mint ötven hallgatónk van jelenleg Beregszászban, ugyanis kihelyezett képzés keretében tanítunk a II. Rákóczi Ferenc Főiskolán. A romológia szakunkat is fontos kiemelni, ahol még kisebb a létszám, de az érdeklődést tapasztaljuk ez iránt a szak iránt is.
- Nagy hangsúlyt fektetnek a karon a tehetséggondozásra, ez hogyan valósítható meg egyetemi kereteken belül?
- Fontos feladatnak tartjuk a tehetségek gondozását, erre a Debreceni Egyetem tehetséggondozó programja is lehetőséget kínál, ahova folyamatosan igyekszünk csatlakoztatni a saját hallgatóinkat. Nyilván ez plusz időt, energiát igényel az oktatók részéről, de ezt mindannyian szívesen teszik. Az Új Nemzeti Kiválósági Programhoz is igyekszünk a tehetséges hallgatókat megnyerni, hogy pályázzanak, most is van ösztöndíjasunk, akinek a tehetsége, vagy az érdeklődése már nagyon korán megmutatkozott. Ezeken túl az Országos Tudományos Diákköri Konferencia az, ami ugyancsak nagy lehetőséget kínál.
- A hátrányos helyzetű fiatalok továbbtanulását is segíti a kar. Milyen lehetőségeik vannak?
- Ebben a régióban jelentős számban vannak hátrányos helyzetű hallgatók, egy befogadó szemlélettel, befogadó felsőoktatási modellt megálmodva próbáljuk segíteni az ő útjukat, és ennek több szelete is van. Az egyik például a Lippai Balázs Roma Szakkollégium, amiben jelenleg 38, főként roma származású hallgatónk van. Ők ösztöndíj lehetőséget kapnak, mentorálást és egyéb lehetőségeket, amikről azt gondolom, hogy igen jelentősek. A határon túli képzésben is kiemeltnek tartjuk a tehetséggondozást. Az ottani tehetséges hallgatókat ugyanúgy próbáljuk bevonni a Debreceni Egyetem tehetséggondozó programjába és a TDK-ba, és segítjük a diplomaszerzésüket, hiszen nekik egy kicsit nehézkesebb dolguk van, mert az ottani körülmények nem mindig előnyösek.
- Egy kar színvonalát nagyban meghatározza az is, hogy milyen az oktatói összetétel. Ha jól tudom, e tekintetben kifejezetten jól állnak.
- Igen, az oktatóink több mint hatvan százaléka tudományos fokozattal rendelkezik és a fiatalok körében is egyre többen. A karunk támogatja is a fiatal kutatókat, ösztöndíjat hoztunk létre nekik, ezzel is próbáljuk segíteni a tudományos munkájukat, illetve hogy minél eredményesebben megszerezhessék a tudományos fokozatukat. Az oktatóink egyre inkább bekapcsolódnak nemzetközi kutatásokba, jövőre is szervezünk egy nemzetközi kutatást, amit a Kisgyermeknevelő Tanszék bonyolít le. Oktatóink egyrészt igyekeznek képezni, továbbképezni magukat, haladni a tudományos pályán, publikációk tekintetében is jól állnak.
- Van lehetőség arra akár hallgatóként is, hogy külföldi tapasztalatokat szerezzenek a fiatalok?
- Igen, nagyon széles körű nemzetközi kapcsolathálózattal rendelkezünk az Erasmus program keretében. Sajnos a COVID miatt most ez kicsit nehézkesebb, de a nemzetközi kapcsolatainkat nemcsak hogy megszereztük, hanem ápoljuk is. Itt utalnék vissza a hallgatói tehetséggondozásra az Erasmus kapcsán, hiszen a hallgatókat is próbáljuk a publikálás irányába, kicsit a tudományos munka irányába orientálni, akár nemzetközi fórumokon is. Rendszeresen beszámolnak egyébként az Erasmus útjukról, erre külön programokat szervezünk.
- Hol találhatnak bővebb információkat a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karról az érdeklődő fiatalok?
- A kollégáim és a magam részéről is állunk rendelkezésre, de a honlapunkon, a gygyk.unideb.hu oldalon minden információ elérhető. Akinek kérdése van telefonon, vagy e-mailben nyugodtan tegye fel és igyekszünk megválaszolni. Nem kis döntés előtt állnak a most pályát választók, amit jól át kell gondolni. Azt kívánom mindannyiójuknak, hogy a legjobb döntést hozzák meg, és ha a pedagógusképzés szimpatikus, akkor válasszák a GYGYK-t!