Aktuális szakmai kérdések a TTK Tanári Fórumán

Tíz város 36 iskolájából, több mint száz pedagógus érkezett a Természettudományos Tárgyakat Tanító Középiskolai Tanárok Fórumára. A Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Karának rendezvényén a természettudományokkal kapcsolatos érettségi követelményrendszerről és a komplex természettudományos tárgy bevezetéséről is szó volt.

Az esemény lehetőséget adott a középiskolák pedagógusok számára, hogy a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar, valamint a Tanárképzési Központ és az Oktatási Főigazgatóság szakembereivel áttekintsék az aktuális szakmai problémákat, amelyek kihívások elé állítják az iskolákat, különösen a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusokat.

Kun Ferenc, a TTK dékánja a szombati rendezvény megnyitóján felidézte, a fórumot először 2015-ben rendezték meg, és 2019-ig minden évben sor került rá, azonban a koronavírus-járvány miatt a hagyomány megszakadt.

- Úgy gondoltuk, itt az ideje visszatérni a rendes kerékvágásba. A cél, hogy egy valódi fórumot teremtsünk, ahol a különböző iskolák tanárai, vezetői összegyűlhetnek, találkozhatnak egymással és velünk, az egyetem képviselőivel, akik a természettudós tanárokat képezzük. Közösen át tudjuk beszélni azokat az aktuális problémákat, amelyekkel mindennapi munkájukban szembesülnek, és megvitathatjuk a megoldási lehetőségeket. Előzetesen több iskolával is egyeztettünk a programot illetően. Szerettünk volna egy olyan kínálattal előállni, amely önmagáért beszél, amire ha rápillant valaki, úgy érzi, itt a helye, mert ő ebből sokat profitálhat – ismertette a  kari vezető, majd hozzátette: több olyan téma is van, amely most aktuális. Az egyik, hogy a nemzeti alaptantervben megváltozott a természettudományokkal kapcsolatos érettségi követelményrendszer, ami komoly kihívás elé állítja a tanárokat, illetve a komplex természettudományos tárgy bevezetése az iskolákban is egy roppant fontos kérdés.

A dékáni köszöntőt követően a felkért iskolák képviselői tartottak rövid prezentációkat a természettudományok tanításának aktuális problémáiról. A nap második részében a Debreceni Egyetem került a középpontba. 

Pósánné Rácz Annamária oktatási főigazgató a beiskolázási és felsőoktatási felvételi eljárás újdonságairól számolt be. Előadásában bemutatta a DE-t a számok tükrében, kitért az intézmény 13 karára, illetve a képzési területekre, valamint az új képzésekre, melyek 2024-től elérhetőek. 

A főigazgató szólt többek között a pontszámítási rendszerről, az érettségi tárgyakról, illetve arról, hogy rugalmasan választják meg a felvételibe beszámító ötödik tantárgyat. A jelenlévők figyelmébe ajánlotta azokat az egyetemi honlapokat, amelyek segítenek a tájékozódásban. Külön felhívta a figyelmet egy opcióra, ami a beiskolazas.unideb.hu portálon érhető el: a kedvenc tantárgy keresőbe történő beírását követően megadja az összes szakot a Debreceni Egyetemen, ahol az adott tárgy érettségi követelmény, és ez visszafelé is működik. Az emelt szintű érettségi követelmények, az ösztöndíjak, és az előzetes hallgatói jogviszony is szóba került. 

- A 2024-es évtől jogszabály teszi lehetővé azt, hogy a technikumban ötödik éven, tehát végzős évfolyamon tanulók úgynevezett előzetes hallgatói jogviszonyt hozzanak létre felsőoktatási intézménnyel, méghozzá egy szak bizonyos résztanulmányaira. Ezek kidolgozása folyamatban van, de már most kijelenthető, hogy nagyon sokat profitálhatnak majd ebből a diákok – ismertette Pósánné Rácz Annamária, akinek a pedagógusok az őket foglalkoztató kérdéseket is feltehették. 

A DE tanárképzési főigazgatója, Forisek Péter a megújuló tanárképzésről és gyakorlatairól számolt be. A TTK oktatási dékánhelyettese, Kozma Gábor a rövid ciklusú tanári mesterképzésükről tartott ismertetőt, míg Kun Ferenc a kutatási és doktorálási lehetőségekről adott tájékoztatást. A fórum a szakterületi szekciók megbeszéléseivel zárult.


Sajtóközpont - KSzD