Tudományos diákköri konferencia a BTK-n
A Debreceni Egyetem (DE) Bölcsészettudományi Kar (BTK) 14 intézetének, tanszékének 117 hallgatója bizonyította tudását a kar tudományos diákköri megmérettetésén. A rendezvény célja a tehetséggondozás mellett, hogy a hallgatók folyamatos visszajelzést, támogatást kapva készülhessenek a 2025-ös Országos Tudományos Diákköri Konferenciára (OTDK).
A legtöbben a Pszichológia Intézetből (24 fő), az Angol-Amerikai Intézetből (17 fő), a Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetből (14 fő), valamint a Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetből (12 fő) vettek részt a május 2-3-án rendezett tudományos eseményen.
A hallgatók az előzetesen benyújtott írásbeli munkákban, illetve a bemutatott prezentációkban olyan érdekes témákat dolgoztak fel, mint – többek között - fogyatékkal élők a könyvtárban, boszorkány és közösség - a boszorkány-konstrukciós folyamatok történeti néprajzi vizsgálata, nőreprezentációk Arany János balladáiban, A kis hableány (2023) című film diverzitása nyomán kialakult diskurzus elemzése, idősek számára készült digitális tananyagok összehasonlítása vagy a debreceni élet vizsgálata a külföldi hallgatók szemszögéből.
Az eredményhirdetést és a díjátadót május 3-án, pénteken tartották a Főépületben.
- Az OTDK egy olyan nemes versengés, amely alapvetően az egyetemi oktatásra támaszkodik, hiszen a tudományos utánpótlás megteremtésének első számú letéteményesei a felsőoktatási intézmények – fogalmazott köszöntőjében Takács Levente.
A DE BTK oktatási dékánhelyettes kiemelte: az egyetem falai között elsajátított tudásra alapszik mindaz, amit a kari verseny résztvevői előadtak és dolgozatok formájában benyújtottak, kutatásaikhoz, eredményeik prezentálásához pedig nem csupán az országos, hanem a helyi, egyetemi forduló is hasznos terepet kínál.
Utóbbit hagyományosan évente két alkalommal, ősszel és tavasszal is megrendezi a BTK.
- A kari TDK tavaszi fordulója lehetőség a végzős hallgatók számára, hogy egyetemi tanulmányaikhoz kapcsolódóan megméressék magukat, megszerezzék a nevezési jogosultságot a soron következő országos fordulóra. Valójában azonban több ennél: egy olyan lehetőség, amikor mindannyian felkészülhetnek eredményeik prezentálására, emellett kutatási elképzelések és bizonyítási módszerek ütközhetnek, kérdések fogalmazódhatnak meg és új ötletek láthatnak napvilágot – vagyis csupa olyan dolog, amitől előbbre halad a valódi tudomány – hangsúlyozta Takács Levente.
Első, második és harmadik helyezést összesen 23 hallgató ért el, emellett különdíjat vehetett át Nagy István Dávid (témavezető: Héjja-Nagy Katalin). A Prezentációs Díjat pedig idén Szakács Tibor Dominik angol nyelv és kultúra tanárszakos hallgató kapta (témavezető: Orosz-Réti Zsófia).
A Prezentációs Díjat a BTK vezetése 2020-ban alapította Takács Levente, a kar oktatási dékánhelyettese javaslatára azzal a céllal, hogy a tudás mellett annak megjelenítését is díjazzák, hiszen ez fontos momentum az eredmények közzétételében, ismertté válásában.
A Prezentációs Díj nyertese – a helyezettekhez hasonlóan – a teljesítményt elismerő oklevél mellett pénzjutalomban is részesült, amelyeket a kar saját forrásból (Prezentációs Díj), valamint a Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjának támogatásával (helyezettek) finanszírozott.
A 37. OTDK Humán Tudományi Szekciójának jövőre a Szegedi Tudományegyetem ad majd otthont.
A nyertesek és a felkészítő tanárok névsora ide kattintva olvasható.
Az esemény a Nemzeti Tehetség program (NTP-HHTDK-23) A DE BTK tudományos diákköri műhelyeinek fejlesztése című pályázat támogatásával valósult meg.
Sajtóközpont – BZs