Globális kihívások a tanárképzésben

A Debreceni Egyetem munkatársai is részt vesznek abban a kutatásban, amely nemzetközi megközelítésben, magyar, cseh, lengyel, román és szlovák szakemberek közreműködésével vizsgálja a tanárképzés aktuális kihívásait. A Tanárok egy fenntartható jövőért projekt eddig elért eredményeit egy októberi szimpóziumon ismertetik Debrecenben.

A kutatás a Nemzetközi Visegrádi Alap támogatásával, a Nemzetközi Humanitárius és Fejlesztési Civil (HAND) Szövetség koordinálásával valósul meg, melynek során a programban résztvevő országok több, pedagógusképzést is folytató egyetemén vizsgálják kiemelten a tanárképzés területén a fenntarthatósághoz és a globális kihívásokhoz kapcsolódó törekvéseket és eredményeket.

A kutatás hat magyarországi és nyolc külföldi intézmény bevonásával zajlik. A programban a Debreceni Egyetem (DE) képviseletében a Bölcsészettudományi Kar (BTK) Pszichológia Intézet munkatársai és a Humán Tudományok Doktori Iskola doktorandusz hallgatói vesznek részt.

 

- A Tanárok egy fenntartható jövőért projektben (www.teachers4sd.org) interjúk segítségével, dokumentumelemzéssel, valamint a részvételi rendszertérképezés módszerével tárjuk fel a fenntarthatósággal és globális neveléssel kapcsolatos intézményi stratégiákat, tevékenységeket, képzési gyakorlatot és együttműködési formákat – ismertette a kutatómunka főbb elemeit a hirek.unideb.hu portállal Mónus Ferenc, a DE BTK Pszichológiai Intézet adjunktusa.

A kutatási program vezetője kiemelte: jelenleg az idén tavasszal készült interjúk elemzése, a hasonlóságok, különbségek és a szakmai tapasztalatok összevetése zajlik.

Az elemzésekben több irányadó szempontot, többek között a tanárképzés kimeneti követelményeit, a fenntartható fejlődési célokat (SDG) és a globális nevelés fogalmának a dublini deklarációban meghatározott értelmezését is kiemelt területként vizsgálják.

- Az előzetes eredmények rámutattak a személyes motiváció és elkötelezettség, továbbá a vezetői támogatás fontosságára, a módszertani újítások iránti nyitottság, a gazdag külső partnerkapcsolatok kulcsszerepére, valamint a pályázati lehetőségek kapcsán megvalósuló projektek katalizátor szerepére, a diszciplínák közötti párbeszéd megteremtésének fontosságára – hangsúlyozta Mónus Ferenc. 

A kutatás eddig elért eredményeit októberben az Országos Neveléstudományi Konferencián ismertetik a szakemberek egy szimpózium keretében. Az eseménynek a Debreceni Egyetem ad majd otthont.

Sajtóközpont – BZs